Už tri mesiace sa venujem Kumonu a som veľmi šťastná, že som začala už v troch rokoch.

2023-05-17

t f B! P L

Môj syn začal s Kumonom vo veku troch rokov a sú to už tri mesiace. Zatiaľ robí dobré pokroky bez väčšieho stresu.

Okrem Baby Kumonu sú tri roky pravdepodobne minimálnym vekom na začatie Kumonu v mnohých triedach. Tentoraz by som teda chcela vysvetliť pokrok a to, ako dieťa napreduje počas prvých troch mesiacov Kumonu, a poskytnúť odkaz pre tých, ktorí plánujú začať Kumon, a pre rodiny, ktoré tiež začali Kumon v ranom detstve.

Nádeje pred nástupom do Kumonu

V našej rodine sme chceli, aby sa naše deti učili Kumon v troch predmetoch: japončine, aritmetike a angličtine. Mal som veľké očakávania, že Kumon bude mať veľký vplyv na učenie vo všetkých predmetoch.

Keď som sa pozrel späť na svoje vlastné skúsenosti, mal som tiež pocit, že pridávanie ďalších predmetov uprostred školského roka nemá zmysel. Začal som s japončinou a matematikou a potom s angličtinou, ale nebol som ochotný tvrdo pracovať na angličtine na úrovni základných škôl, keď japončina a matematika už postúpili na úroveň strednej školy.

Preto sme im už od skúšobnej triedy povedali, že chceme, aby sa učili všetky tri predmety. Pri začatí výučby Kumonu od útleho detstva však nastalo neočakávané obmedzenie.

Angličtinu a aritmetiku nebolo možné začať učiť od začiatku zápisu.

V Kumone je postupnosť učebnej látky znázornená písmenami abecedy. Ja som začal Kumon v 5. triede, takže si pamätám, že moje prvé materiály Kumon boli materiály D (ekvivalent 4. triedy).

V Kumone je však abeceda úplne prvého materiálu pre každý predmet iná.

Východiskom je japončina v popredí, zatiaľ čo materiál 8A začína hraním pesničky a riešenie tlačených úloh prichádza oveľa neskôr. Preto vám učitelia môžu odporučiť, aby ste nezačínali s matematikou alebo angličtinou, keď je vaše dieťa ešte veľmi malé.

Je pravda, že môže byť ťažké oboznámiť ich s angličtinou a matematikou vo fáze, keď ešte nevedia hovoriť. Súhlasil som s týmto vysvetlením a rozhodol som sa začať učiť japončinu doma.

Kedy teda začať s matematikou a angličtinou? Zdá sa, že neexistuje žiadne striktné rozhodnutie, ale bolo nám povedané, že sa nám ozvú, keď postúpia na úroveň 6A v matematike a 2A v japončine v angličtine. V našej rodine bolo navrhnuté, aby sme začali skúšobne s matematikou, keď deti postúpia do 6A v japončine.

Názory na to, ako uvažovať o vzdelávaní v angličtine, najmä v prvých rokoch, sa veľmi líšia. Ak však začnete s Kumonom v ranom veku, nemusíte sa nevyhnutne rozhodovať o svojom postoji k anglickému vzdelávaniu v čase zápisu.

Dozvedel som sa o existencii učebných materiálov ZunZun.

Ďalšia vec, o ktorej som pred začatím štúdia Kumon nevedel, bola existencia učebných materiálov Zun Zun.

Zun-Zun je materiál na precvičovanie písania rukou a je podrobnejšie vysvetlený nižšie. Pred samotným písaním písmen a číslic si žiaci sami precvičujú správne kreslenie čiar.

Prehľad účinnosti Kumon Zun Zun! Zlepšuje viac než len písanie rukou.

ZunZun je k dispozícii od Z1 po Z3, ale približne po dvoch mesiacoch už nie sú k dispozícii výtlačky. Triedny učiteľ vám ju pravdepodobne dá ako možnosť v závislosti od vašej potreby. Nestáva sa často, aby sme mali možnosť formálne si precvičovať zručnosti písania rukou, ale schopnosť rýchlo a presne písať písmená je zručnosť, ktorá sa neobmedzuje len na Kumon a nemožno ju podceniť, keď sa ujmete písania na tabuľu v škole alebo v škole v prírode. V skutočnosti som bol príjemne prekvapený, keď som zistil, že sa mi písanie riadkov aj za krátky čas výrazne zlepšilo.

Správa o pokroku po tom, čo sa učili japončinu a aritmetiku

Doteraz som vysvetlil oblasti, ktoré sa líšili od toho, čo som očakával pred začatím kurzu Kumon. V súčasnosti sa venuje japončine a aritmetike, ale boli oblasti, v ktorých bolo ľahké plynulo napredovať, a oblasti, v ktorých bolo ľahké zaseknúť sa v každom predmete. Odtiaľto budem písať o svojich dojmoch z aktuálnej skúsenosti s Kumonom.

Trojslovné vety v japončine boli kameňom úrazu

V japončine boli trojslovné vety problematickým bodom. Moje dieťa bolo chlapec a malo tendenciu byť trochu pomalšie so slovami, ale myslím si, že do troch rokov malo ešte veľa slov. Pomerne ľahko sa naučil aj dvojslovné vety.

Trojslovné vety však neboli také ľahké. Je to pravdepodobne spôsobené tým, že keď hovorím so svojimi deťmi, nemám často príležitosť hovoriť vo vetách zložených z troch alebo viacerých slov. Nie je ľahké povedať: "Jablko je chutné", ale nie je ľahké hovoriť s nimi a povedať: "Červené jablko je chutné". Toto je oblasť, v ktorej sa dá pomerne ľahko zaseknúť, ak začnete Kumon vo veku troch rokov.

Identifikácia 1 až 10 ako blok v aritmetike

V aritmetike sa zdalo, že pre deti je ťažké správne rozpoznať 1 až 10. Dokázali prekvapivo rýchlo počítať od 1 do 10 v poradí, možno preto, že im to pripadalo ako spievanie detskej básničky. Zdá sa však, že im robilo ťažkosti pochopiť, že symbol pre "7" je "na".

Prinajmenšom v Kumone prichádza čas na pochopenie písmen ako symbolov skôr pri číslach ako pri hiragane. Japončina už má trojslovné vety, ale skôr ako čítanie hiragany je silnejšia nuansa hlasného čítania viet s rodičmi. A čísla sa nachádzajú na mnohých miestach v každodennom živote, takže deti majú veľa príležitostí vidieť ich a skúšať čítať.

Pokiaľ je to možné, učte dieťa, ktorý symbol je ktoré číslo, v správnej chvíli, keď ho to zaujíma. Môže sa pomýliť desiatky či stovky krát, ale ak ich to budete učiť opakovane, postupne uvidíte výsledky.

Teraz sme už prekročili hranice jednociferných čísel a zaoberáme sa viacerými číslami približne do 30. Akonáhle sa dostanú za hranicu 10, ich chápanie je oveľa plynulejšie ako predtým.

Vzdelávanie v oblasti nekognitívnych zručností rozšírené o rozpoznávanie čísel

Keď deti dokážu počítať, výrazne sa zvyšuje počet pojmov, s ktorými dokážu pracovať.

V každodennej konverzácii schopnosť narábať s číslami výrazne rozširuje rozsah rozhovoru. Koľko desiatok zjete, koľkokrát to urobíte, v ktorú dennú dobu? To všetko sú pojmy, ktoré sa týkajú každodenného života, a vy môžete pracovať na tom, aby ste im pomohli porozumieť im, aj keď oni nerozumejú vám.

To isté sa dá povedať aj o prijímacích skúškach na základnú školu v triede. Deti sa mohli posunúť ďalej, než len k tomu, aby vedeli riešiť počítacie úlohy, a hrať hry, ako sú backgammon a karty, a pracovať na svojej krátkodobej pamäti od bodu "koľko xxx".

Čím je dieťa mladšie, tým dôležitejšie je rozvíjať nekognitívne zručnosti. Je to preto, lebo samotné vedomosti sú užitočné až oveľa neskôr v živote. Tréning číselných pojmov zohráva významnú úlohu pri tréningu nekognitívnych zručností.

Rodičia nechcú, aby sa ich deti neradi učili

Ako dospelí si ľahko vytvoríme zlý obraz o štúdiu, ale deti sa o Kumon zaujímajú rovnako ako o akúkoľvek inú formu hry. V podstate vedieť niečo, čo nevedia, je zábava a súťaživosť a tlak rovesníkov, ktoré sú s ňou spojené, pravdepodobne vedú k tomu, že sa im štúdium nepáči. Väčšina detí, ktoré sa učia prvýkrát, teda nemá k učeniu až taký odpor, hoci ich záujem môže byť silný alebo slabý.

Takisto v materských školách a škôlkach sa deti ešte nezačali vážne učiť, takže je menej pravdepodobné, že sa objavia faktory, ktoré spôsobujú, že sa neradi učia. Preto sú to práve rodičia, ktorí sú s najväčšou pravdepodobnosťou príčinou toho, že dieťa nemá rado štúdium v tomto štádiu.

Získať malé deti pre Kumon si však vyžaduje trpezlivosť zo strany rodičov. Ja sama nemám prácu, ktorá by si vyžadovala veľa nadčasov, a myslím si, že mám viac prostriedkov, ktoré môžem venovať svojim deťom, ale je pre mňa dosť ťažké prinútiť ich, aby robili Kumon každý deň. Určite bude potrebné rozložiť záťaž v rámci rodiny. Doma sa o zodpovednosť za odvoz a vyzdvihnutie detí a učenie doma delím s manželom a manželkou.

Záver.

Uvedomil som si, že práve aritmetika bude v krátkodobom horizonte najpravdepodobnejšie účinná. Platí to aj v ranom detstve, a dokonca aj po tom, čo trochu podrastú, myslím, že je veľmi jasnou výhodou Kumonu, že vedia počítať rýchlejšie.

Myslím si však, že práve japonský jazyk bude mať dlhodobý účinok. Som presvedčený, že vedieť rýchlo a presne čítať vety je výhodou pre život, nielen pre prijímacie skúšky.

Dúfam, že v budúcnosti budem pokračovať v práci na Kumone.

QooQ